Archiwum listopad 2025


lis 04 2025

Ile mieszkań sprzedali deweloperzy w 3 kw....


Komentarze: 0

Jakie wyniki odnotowały firmy deweloperskie po trzech kwartałach 2025 roku? Czy sprzedało się więcej mieszkań niż w ubiegłym roku i drugim kw. br.? Czy w ostatnich tygodniach sprzedaż notuje tendencję wzrostową? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl.

Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii 

W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku sprzedaliśmy 2500 mieszkań, wobec 2700 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przekazaliśmy 1963 lokale w porównaniu do 1797 rok wcześniej. W samym III kwartale sprzedaż wyniosła 801 lokali i była o 7 proc. większa rok do roku. Dzięki tym wynikom jesteśmy wiceliderem rynku pod względem sprzedaży mieszkań.

Od końca sierpnia obserwujemy ożywienie popytu, z krótką przerwą w połowie września, kiedy klienci wstrzymali decyzje zakupowe w związku z wprowadzeniem jawności cen. Obecnie ruch w biurach sprzedaży jest porównywalny do poziomu sprzed wprowadzenia ustawy. Wzrost zainteresowania zakupem mieszkań jest szczególnie widoczny w grupie klientów kredytowych, którzy powrócili na rynek dzięki obniżkom stóp procentowych. Obecnie stopy procentowe są najniższe od 3 lat. We współpracy z naszymi partnerami bankowymi oferujemy klientom korzystającym z kredytu hipotecznego możliwość uzyskania finansowania z marżą od 1,7 proc.

Biorąc pod uwagę dotychczas wypracowany wynik sprzedaży i aktualną sytuację na rynku, utrzymujemy cel sprzedaży w całym 2025 roku na poziomie 3100-3300 mieszkań.

Zbigniew Juroszek, prezes zarządu Atal

W okresie od I do III kwartału 2025 roku Grupa Atal S.A. zawarła 1158 umów deweloperskich i przedwstępnych netto. Trzeci kwartał był najlepszy sprzedażowo w tym roku, a w przypadających na niego miesiącach zarysowała się również tendencja wzrostowa, najwięcej umów przypadło bowiem na wrzesień. Świadczy to o budzącym się ożywieniu i potencjale dalszego wzrostu rynku nowych mieszkań w najbliższych miesiącach.

Również porównanie kontraktacji w ujęciu r/r za III kwartał wypada korzystnie - 425 wobec 345 umów zawartych w miesiącach lipiec-wrzesień 2024 r.

Aleksander Pałka, członek zarządu, Totalbud Development

Nasza firma odnotowała podobne wyniki sprzedażowe po 3 kwartałach 2025 roku do tych, które uzyskaliśmy w zeszłym roku. We wrześniu i październiku br. obserwowaliśmy większy ruch w biurach sprzedaży, przy czym październik był zdecydowanie rekordowym miesiącem pod względem sprzedaży w tym roku.

Katarzyna Mirota, Członkini Zarządu, Matexi Polska

W trzecim kwartale br. zawarliśmy z klientami łącznie 110 umów deweloperskich, w tym 89 w Warszawie oraz 21 w Krakowie. Oznacza to wzrost o nieco ponad 10 proc. względem drugiego kwartału br. (sprzedaż wyniosła wówczas 99 mieszkań) oraz o ponad 50 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., kiedy zakontraktowano 71 lokali. W porównaniu do analogicznego okresu minionego roku odnotowany został wzrost o ponad 40 proc. (w trzecim kwartale 2024 r. sprzedanych zostało 78 mieszkań).

Narastająco przez pierwsze trzy kwartały br. podpisaliśmy umowy deweloperskie na łącznie 280 mieszkań i był to wynik o 12 proc. lepszy względem porównywalnego okresu poprzedniego roku (w tym okresie sprzedanych zostało 249 mieszkań).

W minionym okresie widoczny był rosnący popyt na mieszkania. Zainteresowanie klientów utrzymywało się na dobrym poziomie, czemu sprzyjały lepsze warunki kredytowe wynikające z obniżki stóp procentowych. W okresie wakacyjnym nie odnotowaliśmy typowego spowolnienia sezonowego, które w poprzednich latach było zauważalne. Spodziewamy się również dobrego czwartego kwartału. Obniżki stóp procentowych z pewnością działają na plus i wspierają dalszy wzrost popytu.

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu, Grupa CTE

W ostatnich miesiącach obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania zakupem mieszkań. Klienci coraz częściej podejmują decyzje o zakupie, a na rynku widać więcej optymizmu niż jeszcze rok temu. To efekt kilku korzystnych czynników, przede wszystkim stopniowego spadku stóp procentowych oraz poprawy dostępności kredytów hipotecznych. Dzięki temu wiele osób, które wcześniej odkładały decyzję o zakupie, dziś wraca do realizacji swoich planów mieszkaniowych. Przekłada się to na kilkunastoprocentowe zwiększenie wysokości sprzedaży w stosunku do I kwartału bieżącego roku.

Rynek nieruchomości w naturalny sposób reaguje na zmiany gospodarcze i finansowe. Obecna sytuacja sprzyja ożywieniu, choć należy pamiętać, że pewnym czynnikiem ryzyka pozostaje wciąż niepewność związana z sytuacją polityczną, zarówno w kraju, jak i na rynkach międzynarodowych. Mimo to, nastroje wśród klientów są coraz lepsze, a perspektywy dla branży mieszkaniowej pozostają pozytywne.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Po trzech kwartałach 2025 roku Alter Investment odnotował stabilny wzrost wartości aktywów, który przekroczył 17 proc., przy rosnącej rentowności operacyjnej i coraz większym udziale projektów w fazie końcowego przygotowania do sprzedaży. Obserwujemy wyraźne ożywienie rynku w ostatnich tygodniach. Transakcje przyspieszyły, a inwestorzy wracają do rozmów o zakupach terenów pod PRS, zabudowę wielorodzinnych oraz jednorodzinnych. Obniżki stóp procentowych i wyższa zdolność kredytowa klientów detalicznych przekładają się pośrednio także na popyt na grunty inwestycyjne.

Dawid Wrona, członek zarządu – Chief Operating Officer w Archicom

Po trzech kwartałach 2025 r. Archicom odnotował stabilny wzrost sprzedaży i przekazań mieszkań w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Od początku roku spółka zawarła 1781 umów sprzedaży lokali, co oznacza wzrost o ponad 20 proc. względem trzech pierwszych kwartałów 2024 roku. W samym III kwartale podpisano 619 umów, wobec 589 w analizowanym okresie rok wcześniej.

Jednocześnie liczba przekazanych mieszkań wzrosła niemal dwukrotnie – z 341 w III kwartale 2024 r. do 714 w tym samym okresie 2025 r. Od początku roku Archicom przekazał klientom łącznie 1118 lokali, wobec 820 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obserwujemy utrzymujący się, stabilny popyt, szczególnie w największych miastach, gdzie realizowane są nasze inwestycje. W ostatnich tygodniach widoczne są także pozytywne sygnały sprzedażowe, wynikające z większej aktywności klientów i stopniowej poprawy dostępności kredytów hipotecznych

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg

Na koniec trzeciego kwartału 2025 roku Grupa TAG podpisała 1 900 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz dodatkowo 290 umów rezerwacyjnych, które pozostały do sfinalizowania jako deweloperskie. Robyg podpisał ponad 1730 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz ponad 280 umów rezerwacyjnych, które pozostały do sfinalizowania jako deweloperskie wkrótce. Grupa TAG zrealizowała i rozpoznała w przychodach ponad 1190 lokali, ponad 1060 lokali zostało przekazanych klientom, a ponad 130 lokali wprowadzono na wynajem. Robyg zrealizował i przekazał klientom 800 lokali.

W 2025 roku Grupa TAG w Polsce planuje sprzedaż na poziomie 2800 mieszkań i osiągnąć poziom 10 000 lokali w ofercie na wynajem w Polsce. Ponadto, firma konsekwentnie powiększa swój bank ziemi, który obejmuje ponad 21.500 lokali w całej Polsce I aktywnie poszukuje nowych terenów inwestycyjnych.

W trzecim kwartale 2025 roku sprzedaliśmy o 40 proc. mieszkań więcej niż w drugim. To pokazuje potencjał na cały rok. Rynek pozostaje aktywny, a zapotrzebowanie na nowe mieszkania, szczególnie w dużych miastach, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, m.in. z uwagi na silne potrzeby mieszkaniowe, migracje wewnętrzne oraz rosnące znaczenie najmu. Utrzymujemy wysoką dynamikę sprzedaży oraz aktywnie wprowadzamy nowe projekty do oferty. Mimo bardziej wymagającego otoczenia gospodarczego, popyt na mieszkania utrzymuje się na stabilnym poziomie. Obserwujemy stabilny, wysoki poziom sprzedaży.

Nasza strategia zakłada dalszy rozwój, zarówno w segmencie mieszkań na sprzedaż, jak i w modelu PRS, co pozwala nam elastycznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynkowe. Patrzymy z optymizmem na rok 2025 i kolejne lata. Spodziewamy się, że wraz z dalszą stabilizacją stóp procentowych i większą dostępnością kredytów mieszkaniowych, popyt pozostanie silny.

Andrzej Gutowski, Dyrektor Sprzedaży Ronson Development

Trzeci kwartał był dla nas udany, sprzedaliśmy 167 lokali, czyli niemal tyle samo, co w okresie pierwszych dwóch kwartałów łącznie. To wyraźnie pokazuje, że sprzedaż znajduje się obecnie w trendzie wzrostowym. Wynik ten to przede wszystkim efekt poprawy dostępności finansowania po kolejnych obniżkach stóp procentowych, które spowodowały wzrost aktywności klientów na rynku mieszkaniowym. Istotne było również poszerzenie naszej oferty. Wprowadziliśmy do sprzedaży kolejne etapy inwestycji w Poznaniu i Szczecinie oraz nowy projekt we Wrocławiu, odpowiadając na rosnący popyt.

Wojciech Zhang-Czabanowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Sprzedaż w aktualnie realizowanym przez Grupę Waryński projekcie Stacja Ligocka przebiega w tempie adekwatnym do warunków rynkowych w Katowicach, które cechują się dziś bardzo szeroką ofertą oraz porównywalnością profilu inwestycji. Kampanię sprzedażową rozpoczęliśmy w marcu br., porównując wyniki w ujęciu kwartał do kwartału - poziom sprzedaży pozostaje stabilny.

Warto zauważyć, że po wejściu w życie ustawy o jawności cen klienci nie składają już zapytań o ceny, ponieważ mogą zestawić oferty samodzielnie. Wracają dopiero wtedy, gdy konkretna cecha inwestycji przyciągnie ich uwagę. Przy tak dużym wyborze lokali w Katowicach proces decyzyjny po stronie nabywców jest wyraźnie dłuższy, a rynek wymaga cierpliwości.

W ostatnich tygodniach wyraźnie rośnie udział klientów deklarujących finansowanie zakupu kredytem, co koreluje z obniżonymi stopami i poprawiającą się zdolnością kredytową. Nie przekłada się to jeszcze na skokowy wzrost wolumenu sprzedaży, ale odbieramy to jako pozytywny sygnał kierunku, w jakim rynek zaczyna się poruszać.

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

W 3 pierwszych kwartałach br. odnotowaliśmy wzrost w porównaniu z wynikami z ub. roku i jest to wzrost w zależności od inwestycji na poziomi od 17 proc. do 27 proc. Te wyniki są jednak dalekie od tych, które osiągaliśmy przed pandemią czy rozpoczęciem konfliktu w Ukrainie.

Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland

Na koniec trzeciego kwartału BPI Real Estate Poland utrzymało wyniki na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznych (r/r). W większości naszych projektów obserwujemy wyraźne ożywienie po stronie kupujących, zarówno klientów poszukujących wymarzonego miejsca do życia, jak i inwestorów, którzy chcą bezpiecznie ulokować kapitał w nieruchomości przynoszących stabilny, comiesięczny dochód.